طرح توجیهی درباره پروژه طرح جامع

مقدمه

پيرو بررسيهاي انجام شده در فاز صفر طرح جامع در مورد انتخاب بستر سخت افزار و نرم افزار پروژه ، نتايج حاصل از مطالعات طي جلساتي در كميته برنامه ريزي و كنترل سازمان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. نهايتا بستر مبتني بر ماشينهاي اينتل ، سيستم عامل ويندوز 2000   ، بانك اطلاعاتي SQL Server و محيط توليد نرم افزارهاي كاربردي VB انتخاب و به شهرداري پيشنهاد گرديد. در تنظيم توافقنامه بين سازمان و شهرداري اين پيشنهاد عينا بعنوان چارچوب كار تعيين گرديد. ذيلا خلاصه اي از زمينه هاي انتخاب فوق و پارامترهاي عمده مربوط به هريك و همچنين جايگاه فعلي اين بستر در دنيا ارائه مي گردد.

الف – انتخاب سيستم مديريت بانك اطلاعاتي (DBMS)

پارامترهايي كه معمولا در انتخاب يك سيستم مديريت بانك اطلاعاتي  مورد بررسي قرار مي گيرند شامل موارد زير مي باشند كه به تفكيك به آنها اشاره مي كنيم :

  • Performance

براي سنجش كارآيي سيستمهاي مديريت بانك اطلاعاتي با توجه به نتايج حاصل از TPC  مي بينيم كه SQL Server روي ماشينهاي اينتل و سيستم عامل ويندوز 2000 از جايگاه بسيار خوبي در مقايسه با ساير محصولات برخوردار است. براي آشنايي با TPC به ضميمه 1 مراجعه شود. همچنين نتايج 10 رديف اول TPC‌ در ضميمه 2 و نتايج متناسب با نياز شهرداري در ضميمه 3 و مشخصات نمونه محيط تست در ضميمه 4 آمده است.

  • Capabilities

مجموعه كامل امكانات OLTP و OLAP توسط اين نرم افزار ارائه مي شود. ساير عرضه كنندگان براي امكانات OLAP هزينه جداگانه دريافت مي نمايند.

  • Usability

سهولت بكارگيري   SQL Server و Oracle و DB2 تقريبا يكسان به نظر مي رسد. كليه سيستمها از SQL استاندارد نيز پشتيباني مي كنند  و در اكثر محيطهاي كاربردي به روشهاي مختلف قابل استفاد

انتخاب زبان و محيط توليد برنامه هاي كاربردي

با توجه به سيستم عامل و DBMS انتخاب شده و پارامترهاي مثبت مشابه انتخاب سيستم عامل از نظر وجود متخصصين و عمومي بودن در دنيا و ايران و سهولت توليد و مانند آن ، استفاده از Visual Basic يا در حالت كلي تر مجموعه Visual Studio معقولترين انتخاب به نظر مي رسد. امروز نيز با عرضه معماري dotNet از طرف ميكروسافت ، Visual Basic جزو زبانهايي است كه جايگاه خود را حفظ نموده است و پيشرفتهاي محسوسي از جمله در زمينه پشتيباني از شي گرايي و يا برخورد ساخت يافته با خطاهاي زمان اجرا در آن حاصل شده است كه توليد برنامه هاي كاربردي قابل اطمينان را امكان پذير مي سازد.
علاوه بر آن موارد زير نيز مورد نظر بوده است:

  • مدل برنامه نويسي انتخاب شده (FAT Server) باعث مي شود كه حجم كار مورد نياز در برنامه ها كاهش يابد. بنابر اين زبان برنامه نويسي ساده اي نظير VB به خوبي جوابگوي نيازهاي اين محيط مي‌باشد.
  • در مدل انتخاب شده ، در صورت نياز مي توان از زبانهاي ديگري نظير C ، Java، Vbscript و HTML استفاده نمود. در واقع فرض بر اين است كه در صورتي كه در هر زمان VB پاسخگوي نيازها نبود، مي توان از هر زبان برنامه نويسي ديگري استفاده نمود، بدون آنكه بر برنامه هاي قبلي تاثيري داشته باشد.

تجربه پياده سازي 9 سيستم اوليه نشان مي دهد كه هنوز به زبان ديگري غيراز VB نياز نبوده است.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *