کسب در امد با موضوع روغن کشی

صنايع روغن كشي:

روغن کشي از دانه هاي روغني بوسيله چرخهاي عصاري در ايران، از قرن ها پيش مرسوم بوده و بيشتر مصرف داروئي داشته است. مصرف روغن نباتي به عنوان يک ماده غذائي به همراه ديگر محصولاتي نظير برنج وآرد، از سال 1325 معمول شده است.
مردم ايران با اکراه و از روي ناچاري به استفاده از روغن نباتي مبادرت مي نمودند و آن را فاقدمواردمورد نياز بدن دانسته، حتي مصرف آنرا مضر مي دانستند تا اينکه بتدريج با آگاهي از ترکيبات وخواص مواد تشکيل دهنده روغن نباتي، به مصرف آن روي آوردند و در بسياري از موارد آنرا بر استفاده از روغن نباتي ترجيح دادند.
روغن نباتي در حال حاضر به صورمختلفي چون: جامد،مايع ومارگارين مورد مصرف قرارمي گيرد  که  نوع  جامد  آن به علت قابليت طولاني تر، بالاتر بودن  نقطه ذوب و همچنين بهبود در پلاستيسيته روغن هاي قنادي و مارگارين،که باعث بهتر شدن طعم وبوي روغن مي گردد مورد استفاده بيشتري دارددر مقابل،نوع مايع آن داراي ارزش غذايي بالاتر و فاقد کلسترول مي باشد.

1 صنعت روغن کشي از دانه هاي گياهي:

اين صنعت به موازات کارخانجات تصفيه روغن از سال 1317 آغاز به کار و در دهه 1330 اکثر کارخانجات روغن کشي موجود تاسيس شد.
لازم به ذکر است که اکثر اين کارخانجات به واحدهاي تصفيه روغن تعلق داشته ودر حقيقت تامين کننده قسمتي از مواد اوليه مورد نياز اين واحدها مي باشند.
 

3-1 صنعت تصفيه روغن نباتي:

اولين کارخانه تصفيه روغن به منظور مصارف غذايي در سال1317 توسط دولت در 3کيلومتري ورامين احداث ودرسال1325 به بهره برداري کامل رسيد. دومين کارخانه توسط بخش خصوصي تحت عنوان  ” گل”  در سال 1322 به  بهره برداري کامل رسيد .  در ابتدا استقبال چنداني از محصولات اين کارخانجات به عمل نيامد چون عادات مصرف روغن نباتي هنوز به وجود نيامده بودبه تدريج به دليل کمبود و گراني روغن حيواني و از طرفي آشنايي بيشتر مردم با مصرف روغن نباتي ، اين فرآورده به عنوان کالايي ضروري به ليست مصارف غذايي خانوارها راه يافت .

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *