کسب در امد با عنوان گلخانه

ویژگی ها و مزایای طرح

هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور، دمای روزانه، دمای شبانه، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند. برای تولید و پرورش تجاری گیاهان با  کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی به همراه کنترل عوامل خسارت را مطلوب نظیر باد، طوفانهای ویرانگر، سرما و یخبندان و… از طریق ساختمانی بنام گلخانه هستیم که به عنوان محیط کنترل شده مطرح میگردد و با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفیجات خارج از فصل این روش تولید امروزه به یکی از سودآورترین بخشهای کشاورزی تبدیل شده است که البته سرمایه گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب میکند. با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت میگیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه، انتخاب مکان، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب ازسرمایه و امکانات خواهد شد.
ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیتهای منابع آبی از جمله کشورهایی است که نیاز به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت بوده و در این راستا توسعه کشت گلخانهای میتواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است.

دلایل اهمیت کشت در گلخانه عبارتند از:

1- با ایجاد گلخانه و بهرهبرداری فشرده و استفاده از تکنیکهای جدید حتی کشاورزانی که اراضی کوچک و مقدار محدودی آب در اختیار دارند، قادر به کسب درآمد کافی خواهند شد، یعنی با افزایش عملکرد در واحد سطح منافع مکفی عاید آنها خواهد شد.
2 – زودرسی در بازار سبزی و صیفی عامل مهمی در کسب درآمد است که پرورش دهنده با تجهیزات به وجود آورده قادر شد حداقل یک ماه در اکثر مناطق تولید زودرسی به وجود آورده و در پارهای نواحی در هر زمان از سال که مایل باشد تولید را عرضه نماید.
۳- کیفیت محصوالت گلخانهای به دلیل استفاده بذور خالص بسیار باال بوده و در بساط فروشندگان بمثابه نگین درخشش دارد که خود به اهمیت اقتصادی این تولید کمک میکند.
۴- صرفه جوبی در آب به دلیل سیستمهای تحت فشار نیز از جمله امکانات مساعد تولید در گلخانه است.
۵- نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید 20 تن محصول در گلخانه نسبت به تولید در هوای آزاد یک سوم کاهش مییابد.

-معرفی کاربردهای محصول

با توجه به اینکه استفاده از محصوالت گیاهی پرورش یافته با شیوههای سنتی موجب بروز ضایعات و تحمیل هزینه های بسیار زیاد از ابعاد گوناگون میشود لذا کاشت انواع سبزیجات و صیفیجات و تولید محصوالت به روشهای مدرن میتواند تاثیرات مثبت انکارناپذیر بر بسیاری از جوانب زندگی انسان پدید آورد. همچنین تولید با این روش باعث صرفه جویی اقتصادی و
بهره وری قابل توجهی به مرور زمان میشود.
 

-مواد اولیه، کمکی و مصرفی

مواد اولیه مورد نیاز کشت گوجه فرنگی و خیار و قارچ بذر و نشاء، کودهای شیمیایی و حیوانی و سم میباشد همگی این مواددر بازار داخل براحتی یافت میشود.
برای پرورش گل رز نیاز به پایه گل رز می باشد که در مراکز فروش پایه های گل های زینتی یافت می شود.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *