طرح توجیهی کشتارگاه

خلاصه پروژه کارآفرینی و طرح توجیهی کشتارگاه دام

خلاصه طرح توجیهی کشتارگاه:

در این طرح به بررسی تولید کشتارگاه دام پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

 

 

 

فصل اول طرح توجیهی کشتارگاه

کلیات

– 1 مقدمه :

هدف از ارائه این گزارش بررسی امکان احداث کشتارگاه دام اعم از گاو و گوسفند می باشد . انواع تولیدات کشتارگاهی از قبیل گوشت قرمز ، پوست ، دل و جگر ، روده و… می باشد که بدلیل استفاده از فرایند صنعتی در این نوع کشتارگاه ها به همراه سایر تولیدات قابل استفاده ناشی از کشتار دام (از قبیل خون و امعاء و اشیاء ) بصورت بسته بندی و کاملاً با رعایت نکات بهداشتی و زیست محیطی تولید و عرضه می گردد .

لازم به ذکر است که در ارتباط با محصولات تولیدی حاصل از ذبح گاو و گوسفند ، گوشت قرمز به عنوان کالای اصلی در نظر گرفته شده و کلیه محاسبات نیز بر آن اساس انجام می گیرد و سایر محصولات به عنوان محصول جانبی در نظر گرفته می شوند .

جدول شماره یک ارائه دهنده هجده محصول متفاوت می باشد  که نه محصول از ذبح گاو و نه محصول دیگر از ذبح گوسفند بدست می آید . همانطور که مشاهده می شود بعضی از محصولات حاصل از ذبح گاو و گوسفند با یکدیگر مشترک هستند و مسلماً کاربرد مشترکی خواهند داشت .

 

تاریخچه :

اگر به تاریحچه کشتارگاه ها نظر افکنیم ملاحظه می کنیم که قبل از اینکه کشتارگاه ها به شکل امروزی پدید بیاید و کشتارها در محل خاصی متمرکز گردند ، هر گوشت فروشی در جوار مکان خود دام مورد نیاز خود را ذبخ می کرد و بدون رعایت موازین بهداشتی اقدام به فروش گوشت می کردند که این سلامت اهالی شهر را به مخاطره می انداخت . در ابتدا دولت ها به کمک شهرداری ها اقدام به ساخت مکان های ذبح دام به صورت بهداشتی نمودند و سپس این امر به بخش های خصوصی سپرده شد . اما پس از مدتی این قضیه احساس شد که کنترل و تصدی دولت بر کشتارگاه ها لازم است . ناگفته نماند که در برخی کشورها هنوز کشتارگاه های خصوصی وجود دارد لکن فعالیت آنها تحت نظر سازمان بازرسی گوشت همان کشور صورت گرفته و کنترل و بازرسی نیز به گونه کشتارگاه های دولتی توسط دامپزشکان و بازرسان ذیصلاح انجام می گیرد .

در اروپا و آمریکا ابتدا کشتارگاه های خصوصی تبدیل به کشتارگاه های خصوصی گردیده ولی به تدریج جای خود را به کشتارگاه های صنعتی و تعاونی داد . به طوریکه در حال حاضر اغلب کشتارگاه های موجود در کشورهای پیشرفته دارای تاسیسات عظیم صنعتی و روش اتوماتیک می باشد که به صورت تعاونی اداره می شوند .

ضمناً چون کشتارگاه های تعاونی هر شهر تحت تاثیر ویژگی های فرهنگ بومی اهالی را به نحوی که با موازین بهداشتی مغایرتی نداشته باشد می توان مورد اعتناء قرار داد .

اداره امور کشتارگاه های تعاونی به عهده هیئتی است که شرکت های تعاونی منطقه یا شهر تعیین می نمایند و کلیه درآمدهای حاصل طبق مقررات خاص پس از کسر مخارج به حساب شرکت تعاونی منظور می گردد و مبلغی هم با تصویب هیئت مذکور صرف تهیه تجهیزات جدید و بهبود ساختمان کشتارگاه می شود .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

تولید کشتارگاه دام

مجوز های قانونی :

تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع)  صادر می گردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :

1- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی استان .

2- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت صنایع کشاورزی و روستائی .

3-  تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی

4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی  و ارجاع  پرونده  به  مدیریت .

5- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

 

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس

1-   اشخاص حقیقی

–   تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

–   حداقل سن 18 سال تمام

–   دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

 

2-   اشخاص حقوقی

–   اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )

–   ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور

 

مدارک مورد نیاز:

1- ارائه درخواست کتبی به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان یا مدیریت صنایع  کشاورزی و روستایی استان.

2-  اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن

3-  تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

4-  تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست

5-  یک قطعه عکس از هریک از شرکاء

6-  تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی

7-  پوشه فنردار

8- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

 

 

 

اصلاحیه جواز تاسیس :

1- ارسال درخواست متقاضی توسط جهاد کشاورزی شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.

2-  دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.

3-  دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

4-  اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.

5-  دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

 

تعریف:

پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات  ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی وسایر صنایع روستایی صادر می گردد.

 

صدور پروانه بهره برداری :

1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط جهاد کشاورزی شهرستان به مدیریت.

2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.

4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.

5-  تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.

6-  صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

 

مراحل صدور توسعه طرح :

1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.

2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.

3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.

4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.

5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.

6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم

روش انجام کار

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :

بازدید از کارخانه تولید کشتارگاه دام

براساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از کارخانه تولید کشتارگاه دام به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

 

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت  و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید کشتارگاه دام استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

36000 تومان