کسب در امد با موضوع گلخانه تولید نهال

– محصول :

محصول این پروژه تولید نهال درختان گرمسیری و مرکبات می باشد که در یک فضای گلخانه ای پرورش داده می شود.
انواع گلخانه ها از نظر نوع سازه

‏1- گلخانه هاي چوبي

اسكلت اصلي اين گلخانه ها از چوب با پوشش پلاستيك مـي باشد. ارتفاع در ايـن سازه هـا 2 تا 3 متر و سيستم گرمايي ‏و تهويه مناسبي ندارد و بدليل ارتفاع پايين مناسب كشت محصولاتي نظير خيار و گوجه فرنگي نمي باشد. مزيت اين ‏گلخانه ها قيمت ارزان احداث هر واحد آن مي باشد ولي بدليل نامناسب بودن محيط داخلي براي رشد گياه معمولاً ميزان ‏توليد در واحد سطح در مقايسه با گلخانه هاي مدرن بسيار كمتر است.

2- گلخانه هاي فلزي يا مدرن

اسكلت اين گلخانه ها از فلز است كه معمولاً با پلاستيك هاي ضد اشعه ماوراء بنفش (‏uv‏) پوشش و داراي سيستم ‏گرمايشي و تهويه مناسب مي باشد. ارتفاع اين نوع گلخانه ها بيش از 5/4 متر است و بدليل شرايط مناسب رشد گياه در ‏اينگونه سازه, عملكرد در واحد سطح نسبت به گلخانه هاي چوبي افزايش دارد.  اتصال قطعات در گلخانه هاي فلزي بوسيله پيچ ومهره (پرتابل) و يا استفاده از جوش مي باشد. هزينه واحد گلخانه هاي ‏پرتابل نسبت به سيستم جوشي 20-15% بيشتر است ولي نصب آن آسانتر و تغييرات در سازه راحت تر است.‏
انواع گلخانه ها از لحاظ پوشش

پلاستیکی ‏

پوششهای پلاستیکی می تواند از جنس پلی استر ، پلیوینل کلراید (‏P.V.C‏) پلی وینل فلوراید(‏P.V.F‏) باشد . از مزایای ‏این پوششها عدم نیاز به اسکلتهای سنگین وکاهش هزینه گرم کردن تا حدود 40% نسبت به گلخانه های شیشه ای یک ‏لایه است.
اغلب پوششهای پلاستیکی از نوع پلی اتیلن بوده که معمولاً به ماده مقاوم کننده در مقابل ‏UV‏( اشعه ماورای بنفش ) ‏آمیخته شده اند که در این صورت طول عمر آنها تا حدود 3 سال قابل افزایش است . امروزه در کشورهای پیشرفته پلی ‏اتیلن و سایر پوششهای پلاستیک را به مواد نگهدارنده نور مادون قرمز (‏IR‏) آمیخته می کنند که تلفات دمای گلخانه را در ‏شب 15 تا 25 درصد کاهش می دهند . PVF‏ نیز یک نوع پوشش پلاستیکی جدید است که تا ده سال دوام داشته و واکنش آن نسبت به نور و قیمت آن تقریباً ‏معادل شیشه است. پوششهای دوبل پلاستیکی نیز کاهش هزینه سوخت تا یک سوم نقش موثری دارند .

شیشه ای

گلخانه های شیشه ای از پر هزینه ترین نوع گلخانه های صنعتی محسوب می شوند. نیاز به اسکلت محکم و نیز استفاده از ‏پوشش شیشه و همچنین مصرف سوخت بالا در این گلخانه ها باعث افزایش قیمت این نوع گلخانه ها در مقایسه با ‏پلاستیکی و پلی کربنات گردیده است. از مزیتهای این نوع گلخانه ها به قابلیت بالای عبور نور و حرارت آفتاب می توان ‏اشاره کرد که در مناطق سردسیر و کم نور دارای کارایی بالایی می باشند. همچنین گلخانه های شیشه ای نسبت به انواع ‏دیگر گلخانه ها دارای بیشترین طول عمر می باشد که البته به همان نسبت هزینه های نگهداری آن نیز نسبت به دیگر ‏انواع گلخانه ها بالاتر می باشد.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *