کسب در امد در مورد فرآوري روغن زيتون

-معرفی محصول

روغن زیتون یکی از قدیمی ترین روغنهاي خوراکی است که بیشتر در کشورهاي حاشیه دریاي مدیترانه تولید و مصرف میشود. روغن زیتون از میوه درخت همیشه سبز اولئا، که متجاوز از 400 گونه دارد،
به وسیله استخراج مکانیکی حاصل میشود این گیاه در نواحی معتدل و در آب و هواي استوایی رشد میکند.
کشت زیتون و روغن گیري از آن در کشورهاي حاشیه دریاي مدیترانه از فلسطین و سوریه تا یونان،دراواسط و اواخر عصر مفرغ رایج بوده و روغن زیتون از فلسطین به مصر روانه میشده است. از کشت زیتون موادي براي سوخت و روشنایی، ماده روان کنده، پمادهاي جلدي و غیره تهیه شده و چوب درخت زیتون به عنوان هیزم براي سوخت و میوه زیتون به صورت نمک زده استفاده میشده است.

موارد مصرف و کاربرد

حدود 90 درصد زیتون برداشت شده در سرتاسر جهان به تولید روغن و 10 درصد دیگر براي مصارف خوراکی یا تهیه کنسرو اختصاص دارد. بر اساس آمارهاي موجود روغن زیتون از نظر تولید حدود 2 درصد و از نظر ارزش 30 درصد تجارت جهانی روغنهاي خوراکی را تشکیل میدهد.
علاوه بر ارزش خوراکی روغن زیتون داراي خواص دارویی مختلفی نیز میباشد و از جمله مصارف آن: کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و قند خون، درمانکننده بیماريهاي دستگاه گوارشی و  کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و قند خون، درمان کننده بیماريهاي دستگاه گوارشی و بیماريهاي پوستی، کاهش دردهاي عضلانی، درمان نقرس، جلوگیري از ریزش مو و نیز تقویت مو، داراي خاصیت نرمکنندگی و ملین بودن، رافع مسمومیت حاصل از فلزات سنگین مانند سرب، دافع سنگهاي
صفراوي، تسکیندهنده سرفه هاي شدید و خشک، رفع آفتاب زدگی و جلوگیري از تصلب شرائین، قابل ذکر هستند

کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات ان بر مصرف

 
از موادي چون سرکه و آبلیمو (در تهیه سالاد ل اثرات آن بر مصرف محصولو سس) و یا روغنهاي مایع و بهطور عمده روغنهاي بدون کلسترول می توان به عنوان جایگزینهاي روغن زیتون نام برد.
همچنین روغن زیتون بهعنوان یک روغن بدون کلسترول میتواند جایگزین روغنهاي نباتی شود.
روغنی که از دانه انگور، هسته خرما و سویا گرفته میشود نیز میتواند جایگزین روغن زیتون شود.

اهمیت استراتژیک کالا در دنیاي امروز

زیتون در کشورهایی مانند ایران که داراي آب و هواي مستعد براي کشتاین گیاه است داراي اهمیت خاصی است زیرا بسیاري از نقاط کشور مانند گرگان، کوههاي بانه، کوههاي زاگرس پایه هاي خودروياین گیاه وجود دارد.
روغن زیتون از مهمترین فراوردههایی است که از کشت زیتون بدست میآید و حدود 90 درصد از کل تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است.
امروزه بر اثر رقابت شدید روغنهاي نباتی حاصل از دانه ها و میوه جات روغنی متعدد، زیتونکاري سنتی اهمیت و اولویت خود را به تدریج از دست میدهد و جاي خود را به باغهاي مدرن واگذار میکرند

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *