کسب در امد با عنوان توليد آجر نما

تاريخچه آجر در جهان

تا آنجا كه از تاريخ بر مي آيد پيشينه تهيه خشت و توليد آجر به بدوي ترين تمدنهاي بشـر بـاز مـي گـردد . بـا نگرش به پژوهشهاي تاريخ شناسان و باستانشاسان، مي بايست سرزمين بين النهرين را، نخستين خاستگاه آجر با ديرينه اي بيش از هشت هزار سال به شمار آورد . در اين گسترده محيطي، به ياري آجر بناهاي بسياري سر بـه آسمان كشيدند كه عظيم ترين آنها برج بابل مي باشد كه نزديك به 85 ميليون قالـب آجـر در آن بكـار رفتـه است. اين برج به كرّات ويران و دوباره بين سالهاي 2000 تا 1780 . م. ق در همان مكان بازسازي شده است .

اقسام آجر

آجر از نظر جنس به دو گونه تقسيم مي شود: آجر رسي و آجر غير رسي .
آجررسي- ماده اوليه اين قسم آجر، خاك رس بوده و به روشهاي سنتي، نيمه سنتي و نوين توليد مي گردد و بمنظور توكار و روكار بنا بكار مي رود . آجر رس از نظر شكل ظـا هر بـه دو نـوع تـوپر و سـوراخدار
تقسيم مي شود كه هر يك از اين دو نوع از نظر شكل و يا كاربرد داراي تقسيم بندي ديگري مي باشد .
آجر رسي توپر و انواع آن – همانطور كه از نام آن پيداست اين نوع آجر بكلي فاقد هرگونـه خلـل و فرج ظاهري مي باشد و انواع آن عبارتند از:
آجر قزاقي، ختايي، نظامي و فشاري
 

ويژگيهاي آجرهاي رس خوب

يك آجررسي خوب نبايد داراي خواص ذيل باشد
الف-چنانچه ضربه اي به اين نوع آجر وارد نما ئيم صداي زندگي از آن به گوش مي رسد كه ايـن امـر نشـانه توپري، مقاومت زياد و پايداري آن در مقابل يخبندان و جذب آب است .
ب-ضريب تخلخل (درصد جذب آب ) بين 8 تا 18 درصد است، يعني ميـزان جـذب آب در آجـر انـد ازه اي باشد كه خوب به ملات بچسبد بطوري كه بـر اثـر جـذب آب زيـاد و يخ بنـدان در زمسـتان متلاشـي نشـود و همينطور چسبندگي آن به ملات كامل باشد .
پ-در برابر آتش سوزي مقاوم باشد و تحت تأثير مواد شيميائي قرار نگيرد .
ت-تاب فشاري يك آجر خوب بايد حداقل 80 كيلومتر بر سانتيمتر مربع باشد .

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *