کسب در امد با عنوان توليد و فرآوري آلوئه ورا

مقدمه

حدود هشت سال پيش بود كه «آلوئه ورا» براي اولينبار به سبد مصرف خانوادههاي ايراني راه پيدا كرد.حالا ديگر ديدن برگهاي باريك و بلند اين گياه خانواده كاكتوس در فروشگاهها، نهتنها براي بسياري از مشتريان عادي شده است كه بازار ايران شاهد انواع و اقسام محصولات فرآوري شده آلوئه ورا يا همان صبر زرد به زبان بومي خودمان است. از كرمهاي مرطوبكننده و لوازم بهداشتي گرفته تا نوشيدني و كمپوت آلوئه ورا.
اين كاكتوس بسيار مقاوم با وجود هزينه ناچيز كشت، داراي ارزش تجاري قابل توجهي است بهطوري كه هر هزار متر مزرعه زيركشت اين گياه، سالانه تنها ٤ تا ٦ ميليون تومان هزينه دارد و در مقابل حدود ٣٠ تا
٤٠ميليون تومان درآمدزايي ميكند. نياز ناچيز به آبياري، بينيازي گياه به كود و آفتكشها و همينطور تجهيزات و ادوات گران قيمت كشاورزي، هزينه مزرعهداري اين محصول را بهطور قابل توجهي كاهش داده است.

كشت اقتصادي با كمترين هزينه ممكن

كشت گياه آلوئه ورا داراي مزاياي ويژه اقتصادي نسبت به ساير محصولات كشاورزي است. گياه آلوئه ورا برخلاف بسياري از محصولات كشاورزي قابليت برداشت ٢٠ساله دارد. اين موضوع به اين معناست كه در
صورت كشت ساير محصولات، كشاورز ناچار است هر سال محصول را بكارد و برداشت كند كه اين مسأله هزينه زيادي به كشاورز تحميل ميكند. چون كشاورز ناچار است هر سال سرمايهاي براي شخم زمين، تهيه بذر و نهاده و كاشت مجدد محصول خود هزينه كند اما گياه آلوئه ورا در صورت يكبار كشت،قابليت برداشت تا ٢٠سال را دارد كه اين امتياز باعث ميشود هزينه بسياري صرفه جويي شود.
علاوه بر برداشت ٢٠ساله، گياه آلوئه ورا ويژگي اقتصادي ديگري دارد كه كشت آن را توجيه پذير ميكند.
آلوئه ورا به ويژه نژاد بومي آنكه به گياه «صبر زرد» نيز مشهور است عاري از هرگونه قارچ و آفت است و همين موضوع گياه را بينياز از تمام آفتكشها و سمپاشي ميكند و همانطور كه ميدانيد يكي از
پرهزينه ترين فاكتورهاي كشت و كار تهيه سموم و آفتكش هاست. غير از اين، گياه نياز به هيچگونه كود شيميايي و اصولا تغذيه با كود ندارد كه اين دو آيتم هزينه كشت آلوئهورا را مجددا كاهش ميدهد و به دليل ارگانيك بودن محصول مزاياي تجاري آن را افزايش ميدهد.

قابليت برداشت ٤ فصل آلوئه ورا

دوره باردهي آلوئهورا ٤ فصل است و در تمام فصول سال قابليت باردهي دارد اما در اولين دوره كشت،محصول پس از ٦ ماه قابل برداشت است و پس از اين دوره گياه ميتواند هر ٣ ماه يكبار محصول بدهد.
ميزان نياز گياه به آبياري هر پنج روز يكبار است و هر بوته حدود ١٠ ليتر آب مصرف ميكند. در صورت استفاده از سيستم آبياري قطرهاي ميزان آب مورد استفاده بهطور قابل توجهي كاهش پيدا ميكند. به جز عمليات شخمزني زمين در ابتداي كشت گياه، يك مزرعه آلوئه ورا به ماشين آلات و تجهيزات كلان ديگري نياز ندارد و برداشت از گياه نيز به صورت دستي انجام ميشود. ضمن اينكه مزرعه به عمليات سمپاشي و كوددهي نياز ندارد.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *