کار افرینی با موضوع الکل برنج

تاریخچه الکل در جهان

در قدیم تولید الکل به عنوان یک هنر و مهارت خاص علمی محسوب میگردید تا اینکـه شـیمیدان و دانشمند معروف فرانسوی Lussac-Gay نشان داد که گلوکز قند اصلی و آغازگر تخمیر اتانول میباشد.
و نهایتاً نقش مخمر در فرایند تخمیر در سـال 1837 مـیلادی اثبـات گردیـد و پـس از آن لوئی پاستور خاصیت بی هوازی مخمر را کشف نموده و فرایند تولید الکل وارد مرحله صـنعتی خـود گردید.تولید الکل از مواد قندی صورت میگیرد و لذا در حال حاضر بعلت کاهش قیمت تمـام شـده آن، عموماً تولید آن بعنوان یکی از محصولات جانبی صنایع تولید شکر محسوب میگردد.
در فرایند تولید شکر، ملاس حاصل میگردد.
 

تهیه الکل از راه تخمییر

 
مخمر آبجو ، قارچی است که با جوانه زدن تکثیر میکند، اگر این قارچ در مجاور یک ماده قندی تخمیر شود، موادی از خود خارج میکند که خاصیت آنزیمی داشته و موجب دگرگونی قند میشود. در بین قندها ، گلوکز به فرمول C6H12O6 است که در انگور وجود دارد، تخمیر شده،الکل میدهد

تهیه الکل از گلوکز

آنزیمی که عمل تخمیر گلوکز بوسیله آن انجام می گیرد، زیماز یا الکلاز نامیده میشود. هر گاه مخمر آبجو را به گلوکز اضافه کنیم، الکل و دیاکسید کربن یا گاز کربونیک بدست میآید.
گاز کربونیک + الکل ——-> گلوکز این واکنش در حضور زیماز یا الکاز صورت میگیرد.
C6H12O6 → 2C2H5OH + CO2

• تاریخچه الکل در ایران

کشف الکل اولین بار در ایران و توسط دانشمند معروف ایرانی بنام ابوبکر محمدبن زکریـای رازی در قرن دهم میلادی صورت گرفته است. این دانشمند از تقطیر شراب، الکل بدست آورد و لـذا امـروزه کشف الکل بنام این دانشمند معروف در جهان ثبت گردیده است .
اولین کارخانه الکلسازی در کشور کارخانه آرارات اسـت. ایـن کارخانـه در سـال 1354 در اسـتان تهران تأسیس گردید. ظرفیت آن 000.000.2 لیتر در سال بوده و نوع تولید آن الکـل اتیلیـک بـا درجه خلوصیت 96 درصد میباشد. مواد اولیه مصرفی این کارخانـه مـلاس چغنـدر درجه خلوصیت 96 درصد میباشد. مواد اولیه مصرفی این کارخانـه مـلاس چغندر است.

موارد مصرف و کاربرد

 

معرفی کاربردهای الکل اتیلیک :

الکل دارای کاربردهای متنوع در صنعت و پزشکی میباشد که در اینجا به موارد مهم آن اشاره شـده است:
1 -الکل طبی
در حال حاضر الکل طبی دارای بیشترین مصرف در کشور میباشد. این الکل با خلوصیت 96 یا 70 درجه تولید شده و در اختیار بازار قرار میگیرد
• تولید سرکه
سرکه مادهای است که از تخمیر اسیدی الکل تولید می گردد. سرکه دارای مصارف خوبی در صـنایع غذایی و مصارف خانگی است

مصارف داروئی الکل

الکل دارای دو نوع کاربرد در صنعت داروسازی میباشد:
الف ـ استفاده بعنوان حلال الکل حلال اکثر مواد داروئی موجود در گیاهـان و برخـی مـواد شـیمیایی  مـیباشـد. از اینـرو بـرای استخراج این مواد از بدنه گیاه و یا ترکیب ماده شیمیایی از الکل استفاده میشود.
ب ـ استفاده بعنوان دارو
الکل بصورت مستقیم در فرمولاسیون ساخت برخی داروها کاربرد دارد.
•مصارف آشامیدنی الکل
در کشور های دیگر از الکل برای تهیه مشروبات الکلی استفاده میشود.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *