کسب در امد با عنوان تولید روغنهاي صنعتی

مقدمه

براي تولید روغن صنعتی با کاربردهاي مختلف و مشخصات معین، لازم است دو ماده اصلی به نام روغن پایه و مواد افزودنی با یکدیگر مخلوط شوند.
روغن پایه، ماده یی نفتی است که براي تهیه آن سه روش مختلف وجود دارد. این روش ها عبارت هستند از:
استفاده از برش مواد نفتی، تصفیه روغن هاي کارکرده و تولید به روش مصنوعی که امروزه به طور وسیع از روش برش موادنفتی استفاده می شود. مواد افزودنی در واقع  موادشیمیایی با ترکیبات پیچیده یی هستند که با افزودن آنها به روغن پایه به مقدار مشخص، می توان مشخصه مورد استفاده را در روغن صنعتی ایجاد کرد یا خواصی از روغن صنعتی را بهبود بخشید
براي تهیه روغن صنعتی ابتدا عملیات تقطیر نفت خام انجام می شود. این کار در چند مرحله تقطیر در جو و تقطیر در خلا انجام می شود تا یک برش نفتی خاص حاصل شود که گرانروي و نقطه اشتعال معین داشته باشد.
سپس در واحد آسفالت گیري، مواد آسفالتی که ته مانده برج تقطیر در خلا هستند با تزریق حلال پروپان استخراج می شود. در مرحله بعد، ترکیبات نامطلوب موجود در روغن (مواد آروماتیک) با استفاده از روش هاي
شیمیایی از روغن خارج شده و شاخص گرانروي روغن هم بهبود پیدا می کند

روغن موتور

وظایف اصلی روغن موتور ؛ روان سازي قسمتهاي متحرك موتور ، به حداقل رساندن اصطحکاك و فرسایش ،کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات ، ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می باشد .
بدلیل اینکه روغن موتور باید این چند کار پیچیده را به طور همزمان انجام دهد ، یک فرمولاسیون شیمیایی پیچیده را می طلبد.

انواع روغنها :

در حال حاضر روغنهاي موتور خودروها به 3 نوع کلی تقسیم می شوند:
الف : مینرال ( ارگانیک ) ب : سنتتیک ج : نیمه سنتتیک ( Premium(

الف – مینرال :

روغنی است که بر پایه نفت خام ساخته می شود و همان روغنی است که سالهاست در
خودروها بکار برده می شود و همه ما با آن آشنایی داریم .

ب-سنتتیک :

روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربنها ( Olefins )تولید می شود و نه با تصفیه نفت خام ، این نوع روغن ، اولین بار براي موتورهاي جت بکار گرفته شد که بدلیل مزایایی که این نوع روغن نسبت به نوع مینرال داراست در سالیان اخیر مصرف آن در خودروها نیز فزونی یافته است .
روغنهاي سنتتیک انواع مختلف با مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند که این امر آنها را از لحاظ کیفیت و نوع مصرف نیز با یکدیگر متمایز می سازد ، از بین صدها نوع روغن سنتتیک با فرمولاسیون هاي مختلف که هر یک
محاسن و معایبی را نیز دارا هستند ، نوعی که بر پایه Polyalphaolefins یا به اختصار ( PAO ) ساخته می شود و مقادیر کمی هم Ester در خود دارد ، داراي کارآیی و مقبولیت بیشتري است .

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *