کارآفرینی تولید غذای کودک

مقدمه :

یک برنامه غذایی مناسب باید کلیه مواد مغذی (مواد نشاسته ای ، پروتئینی ،چربی ،ویتامین ها و املاح) را به نسبت های متعادل در اختیار کودک قرار دهد تا انرژی مورد نیاز او که معمولاَ بر اساس صد کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است ،تامین شود. معمولاَ 50 درصد انرژی مورد نیاز کودک از مواد قندی ،30 درصد از مواد چربی و حدود 20 درصد از مواد پروتئینی به دست می آید . بدیهی است بر حسب عادات مختلف غذایی و افزایش وزن کودک ،نسبت های فوق بین 5 تا 10 درصد قابل تغییر هستند.  غذای کودکان یک تا دوساله باید کم حجم ولی مقوی مناسب و شامل همه ی گروه های غذایی باشد . مقدار غذای کودک می تواند بر حسب اشتهای او افزایش یابد.

6  – وضعیت و میزان اشتغالزایی :

تعداد اشتغالزایی این طرح 19  نفر میباشد .
 

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :

منظور از مقوي كردن غذاي كودك اين است كه انرژي غذاي كودك بيشتر شود. بخصوص، كودكاني كه دچار اختلال رشد شده اند بايد انرژي بيشتري دريافت كنند. براي اينكه انرژي غذاي كودك بيشتر شود براساس سن كودك در هر زمان مي توان به غذاي او موادي اضافه نمود.
براي مقوي كردن مي توان به غذاي كودك آرد يا روغن مايع اضافه نمود. به هر وعده غذاي كودك‌ “صبحانه، ناهار، شام” حدود يك تا دو قاشق مرباخوري روغن مايع يا كره آب شده اضافه نماييد.

نکاتی برای حفظ ایمنی غذای کودک

پس از تعویض پوشک بچه و یا هر عمل دیگری که موجب آلودگی دست شما میشود دستتان را با آب گرم و صابون بشویید و اجازه ندهید که این آلودگیها به کودک شما منتقل شود.
کلیه لوازم آشَپزخانه را که در تماس با غذای کودک است با آب داغ و مواد شوینده تمیز کنید.
اگر بیمار هستید حتی الامکان از تماس با کودک مواد غذایی و وسایل مربوط به غذای کودک دوری کنید و در صورت تماس نکات بهداشتی را جهت جلوگیری از سرایت عوامل بیماریزا رعایت کنید.
مستقیما از ظرف غذای اصلی به کودک غذا ندهید. بزاق روی قاشق، غذای باقیمانده در ظرف را آلوده میکند. به جای این کار مقداری از غذا را به اندازه یک وعده و با استفاده از یک قاشق تمیز بریزید.

 
 

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *