کار افرینب با عنوان پودر گوشت

مقدمه

در اين گزارش شده است كه به مراحل طراحي كارخانه پودر و روغن گوشت پرداخته شود. طرحي كه به منظور توليد پودر گوشت به عنوان محصول اصلي و روغن به عنوان محصول فرعي مورد ارزيابي قرار ميگيرد تا امكان توليد آن بر اساس اطلاعات در دسترس بررسي شود. اطلاعاتي كه عموما تحقيقاتي بوده و از منابع مختلفي از جمله وزارت صنايع، اداره گمرك و یا مصاحبه با کارشناسان مربوطه و  همچنين مقالاتي كه توسط سازمان هاي تحقيقاتي بين المللي از جمله FAO (سازمان خوار و بار جهاني) و بدست آمده است.

الف – معرفي و شناخت محصول

آرد یا پودر گوشت فرآورده‏اي است كه مازاد كشتار گاهي , كنسرو سازي (كنسرو گوشتي) , لاشه و اندامهاي ضبطي حيواناتي كه در كشتارگاه به علل مختلف براي انسان غير قابل مصرف تشخيص داده مي‏شوند و همچنين ضمائم قرمز لاشه (كبد , قلب , ريه‏ها) و ضمائم سفيد لاشه (معده و روده كه خالي و شسته شده باشد) و دستها و پاها بدست مي‏آيد .
پودر گوشت در حدود 55% پروتئين خام دارد و تجزيه كردن و داشتن آناليز آن بدليل متغير بودن ماده اوليه بصورت موردي، نياز مي باشد. ميزان متيونين ، سيستئين و تريپتوفان آن كم و ليزين بالاست. ميزان انرژي پودر گوشت به ميزان چربي موجود در آن بستگي دارد. وجود يك آنتي اكسيدان در پودر گوشت براي جلوگيري از فساد آن اهميت دارد . پودر گوشت به اين دليل كه حرارت مي بيند و رطوبتش گرفته مي شود آلودگي ندارد. ولي بزودي ممكن است آلودگي به آن منتقل گردد. پودر گوشت اگر حاوي استخوان باشد بايد با قيمت ارزانتري در اختيار مصرف كننده قرار گيرد و در اين حالت 40 تا 50% پروتئين خام دارد و منبع خوبي براي كلسيم و فسفر مي باشد البته هر چه فسفر آن پائين تر باشد بهتر است چون ممكن است محدود كننده باشد.

 يادآوري:

– آرد گوشتي كه بافت استخواني در آن زيادتر از حد معمول باشد آرد گوشت استخوان دار ناميده مي‏شود.
–  استفاده از سم , شاخ , پوست , مو , پشم و همچنين خون حاصله از كشتار در تهيه آرد گوشت مجاز نمي‏باشد .
 
این محصول حاوی 55% پروتئین، 17% خاکستر، 8-12% چربی، 4% کلسیم، 3% فسفر و 4-7% رطوبت میباشد.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *