کسب در امد با عنوان یخ خشک

پیشینه

در سال 1835 م شیمیدانی از کشور فرانسه به نام چارلز ایلوزیر براي نخستین بار یخ خشک را کشف کرد. او در آن دوران به نتایج و کاربردهایی دربارٔه یخ خشک رسید که 60 سال بعد توسط دانشمندان آزمایش و مشاهده شد.
تولید یخ خشک بیرنگ (مرغوب) با فشرده کردن گاز دي اکسید کربنCO (2) امکان پذیر است. روشهاي تولید یخ خشک به طور خلاصه به ترتیب زیر است: 1. گاز دي اکسید کربن خالص را زیر فشار و سرما قرار میدهند تا به مایع تبدیل شود.
2. در هنگام فشرده کردن مقداري از دي اکسید مایع تبخیر میشود و با پایین آمدن درجه حرارت دي اکسید کربن مایع، مقدار باقی مانده در نهایت به طور کامل از مایع به جامد تبدیل میشوند
.
3. در نهایت دي اکسید کربن جامد را که فشرده و جامد شدهاست با قالبهاي کوچک یا بزرگ مکعبی، یخ خشک را بسته بندي میکنند. استانداردهاي این قالبهاي مکعبی تقریبا 30 کیلوگرم است.

کاربرد
کاربردهاي آن عبارتندا از:

1 – استفاده براي سرد سازي بدون یخچال در موارد پزشکی، صنایع هوایی و …براي انتقال مواد خاص 2- استفاده براي جلوههاي ویژه و ایجاد مه یا بخار 3- استفاده در آزمایشگاهها و مراکز علمی 4 -صنعت روغن 5-ذخیره مواد غذایی 6- صنعت پخت نان 7 -کندن سرامیک از کف 8 -پایین بردن دما در واکنشهاي شیمیایی

کاربرد یخ خشک براي تولید باران

باروري ابرها بوسیله یخ خشک بطور ناگهانی در آزمایشگاه جنرال الکتریک در نیویورك کشف شد. در 1946 شمیدانی به نام ونسان شافر برفی را در نزدیکی شهر نیویورك، با تزریق 6 پوند یخ خشک بوسیله هواپیما به ابرها ایجاد کرد. از آن موقع بارور کردن ابرها به این روش براي تولید باران استفاده شد و در چین براي کاهش آلودگی هوا در زمان برگزاري المپیک 2008 مورد استفاده قرار گرفت .شاید بتوان این تهمت را نیز به این روش زد که آن نوعی دزدي باران باشد.

یخ خشک و موارد استفاده آن

از چند سال پیش موارد استفاده از یخ خشک براي تمیز کردن اتومبیل هاي کلاسیک توسط شرکت هایی که
کارشان باز گرداندن اتومبیل به حالت اولیه بوده، توسعه ي چشم گیري پیدا کرده است.چنین روشی را باید بسیار اساسی ارزیابی کردکه در عمل به صورت آرام انجام امور تمیز کردن سطوح و قطعات را میسر میسازد.البته
ناگفته نماند که داراي محدودیت هایی هم بوده و چون هزینه ي انجام آن گران است، می بایست وقت زیادي صرف شودو نکته ي دیگر این که این روش مناسبی براي ازبین بردن زنگ زدگی ها نیست.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *