کار افرینی با عنوان پرورش ماهی

 مقدمه

تكثير و پرورش آبزيان به منظور توليد و تأمين بخشي از پروتئين مورد نياز كشور ، مطلوب تربيت نيروي انساني ماهر در زمينه دانش و فن آوري اين علم به عنوان پايه و اساس زمينه هاي توليد مورد توجه قرار گرفته است . در آ‎بهاي داخلي كشور علاوه بر منابع آبي طبيعي و نيمه طبيعي جهت پرورش آبزيان امكانات وسيعي در زمينه تكثير و پرورش ماهيان سردابي وجود دارد كه در حال حاضر تنها از معدودي از اين امكانات استفاده مي گردد كه يكي از علل اصلي آن نداشتن اطلاعات فني و تجربيات لازم در زمينه تكثير و پرورش اين گونه ماهيان مي باشد .
اغلب پرورش دهندگان هم كه به اين امر اشتغال دارند به علت نداشتن اطلاعات كافي علمي و فني بعضاً دچار ضرر و زيان شيلات ايران كه علاوه بر ماهيدار كردن منابع آبي كشور و حفظ ذخاير آبزيان كار خدمات رساني به دست اندركاران خصوصي پرورش ماهي را نيز به عهده دارند دارند

تاريخچه تكثير و پرورش ماهي

اولين كساني كه اقدام به پرورش ماهي نمودند چينيها بودند . فان لي در 475سال قبل از ميلاد مسيح در مورد تخم ريزي و تكثير ماهي كپور (Cyprinus carpio) مطالب ارزنده اي نوشته و از آن به عنوان يك  شغل پر منفعت ياد كرده است . بيشتر مؤلفين سابقه پرورش ماهي را به 2000 سال قبل از ميلاد مسيح نسبت مي دهند .
ارسطو از ماهي كپور ياد كرده است و يونانيها و روسها ماهي كپور را در استخر پرورش مي دادند .
اين ملل سعي داشتند كه بدين وسيله ذخاير ماهي را در آبهاي طبيعي حفظ نمايند . چيني ها و روميها همچنين براي اولين بار ماهي را به طور مصنوعي تكثير كردند و انكوباسيون تخم ماهي را انجام داده اند . ابتدا تخم هاي لقاح يافته و يا لاروهاي تازه از تخم درآمده را از محل تخم ريزي و استخرها و آبگيرها و حتي از مزارع برنج و درياچه ها جمع آوري مي كردند و سپس در اماكن امن تر اقدام به پرورش آنها مي نمودند .
اهداف و انگيزه هاي پرورش ماهي :
به منظور توليد و تأمين بخشي از پروتئين كشور ، يكي از راههاي نيل به خود كفايي اقتصادي است .
استفاده بهينه اقتصادي از منابع آبي استان
افزايش توليد و كاهش هزينه هاي مربوطه به توليد
افزايش درآمد روستائيان و جلوگيري از مهاجرت آنان به شهرها
ترويج فرهنگ توليد و مصرف آبزيان در سطح جامعه
ايجاد اشتغال و فراهم نمودن فرصتهاي شغلي درآمدزا
انگيزه هاي ممكن براي افرادي كه اقدام به تكثير و پرورش ماهي مي كنند مي تواند به دليل علاقه مندي فردي به اين رشته باشد بدون اينكه از تجربه و تخصص كافي برخوردار باشد . فرد ممكن است از امكانات و تجهيزات لازم براي بهره برداري و پرورش ماهي برخوردار باشد و پس از مشاوره با كارشناسان شيلاتي و افرادي كه در اين زمينه تجربه و تخصص كافي دارند

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *