کار افرینی با عنوان فراوری روغن زیتون

معرفی محصول

روغن زیتون یکی از قدیمیترین روغنهاي خوراکی است که بیشتر در کشورهاي حاشیه دریاي مدیترانه تولید و مصرف میشود. روغن زیتون از میوه درخت همیشه سبز اولئا، که متجاوز از 400 گونه دارد،
به وسیله استخراج مکانیکی حاصل میشود این گیاه در نواحی معتدل و در آب و هواي استوایی رشد میکند.
کشت زیتون و روغن گیري از آن در کشورهاي حاشیه دریاي مدیترانه از فلسطین و سوریه تا یونان،دراواسط و اواخر عصر مفرغ رایج بوده و روغن زیتون از فلسطین به مصر روانه میشده است. از کشت زیتون موادي براي سوخت و روشنایی، ماده روان کنده، پمادهاي جلدي و غیره تهیه شده و چوب درخت زیتون به عنوان هیزم براي سوخت و میوه زیتون به صورت نمک زده استفاده میشده است.
بعدها میوه زیتون به عنوان منبعی از روغن خوراکی مورد استفاده قرار گرفت. زراعت زیتون در نیمه اول قرن نوزدهم، همراه با پیشرفت فن آوري و علم کشاورزي به نقطه اوج خود رسید.
روغن با روشهاي مختلف که همیشه فیزیکی است از زیتون استخراج و باقیماندهاي به جا میماند که تا 8 درصد روغن داشته و توسط حلال که معمولا هگزان است روغن کشی و روغن حاصل، روغن تفاله نامیده میشود.
روغن استخراج شده با روشهاي فیزیکی بوده واین ناخالصیها وجه تمایز روغن تفاله به عنوان یک محصول تجاري از روغن زیتون بکر که فقط به وسیله روش مکانیکی به دست میآید و ازروغن زیتون بکر تصفیه شده است

کاربرد سیستمهاي تضمین کیفیت (HACCP)

در تولید مواد غذایی یک موضوع مهم جهانی بوده و و جود یک سیستم (QA )مروزه تضمین کیفیت به منظور تضمین کلیه جنبههاي بهداشتی مواد غذایی به ویژه گوشت و فرآوردههاي آن (QA) دقیق ضروري است
نیازمند صرف وقت و هزینه است. ولی HACCP اجراي سیستم تضمین کیفیت براساس برنامه را به سمت منافع اقتصادي سوق میدهد QA .کاربرد دقیق و استادانه سیستم مدیریت خطر سیستم پیشگیري QA سیستم تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی به عنوان پایه و اساس کننده با کاربرد جهانی است که به منظور پیشگیري از خطرات بالقوه در مواد غذایی طراحی گردیده مؤسسات غذایی را ملزم به تجزیه و تحلیل روشهاي کاري خود را از، HACCP است. سیستم طریق یک راه عملی و منطقی به منظور شناسایی، کنترل نقاط بحرانی، تعیین حدود بحرانی و روشهاي پایش مینماید. مؤسسات غذایی با بررسی و مرور گزارشات و مدارك مربوط به کنترل نقاط بحرانی و حدود بحران، از وضعیت فعلی و گذشته
تولید آگاه میشوند و بدین طریق مطمئن میگردند که تولید تحت کنترل است.
تعهد و الزام مدیریت HACCP براي اجراي موفقیت آمیز سیستم ضروري است. مؤسسه در جهت رسیدن به اهداف سیستم HACCP پیشنیازهاي اجراي سیستم در یک فرآیند غذایی، لازم است عملکرد آن بر پایه اصول HACCP قبل از به کارگیري و استقرار کلی بهداشت مواد غذایی استوار شود. مهمترین این اصول عبارتند از:
1 -شرایط دمایی مناسب
2 -دفع صحیح مواد زاید
3 -تامین آب سالم
4 -بهداشت فردي کارکنان
5 -دفع آفات و حشرات موذي
6 -دفع صحیح فاضلاب
7 -نگهداري اصولی و حمل و نقل مناسب مواد اولیه
8 -میزان نور و تهویه هوا
9 -امکانات رفاهی و سرویسهاي بهداشتی
10 -ضدعفونی و شستشوي وسایل و دستگاهها

-موارد مصرف و کاربرد

حدود 90 درصد زیتون برداشت شده در سرتاسر جهان به تولید روغن و 10 درصد دیگر براي مصارف خوراکی یا تهیه کنسرو اختصاص دارد. بر اساس آمارهاي موجود روغن زیتون از نظر تولید حدود 2 درصد و از نظر ارزش 30 درصد تجارت جهانی روغنهاي خوراکی را تشکیل میدهد.
علاوه بر ارزش خوراکی روغن زیتون داراي خواص دارویی مختلفی نیز میباشد و از جمله مصارف آن: کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و قند خون، درمانکننده بیماريهاي دستگاه گوارشی و بیماريهاي پوستی، کاهش دردهاي عضلانی، درمان نقرس، جلوگیري از ریزش مو و نیز تقویت مو، داراي خاصیت نرمکنندگی و ملین بودن، رافع مسمومیت حاصل از فلزات سنگین مانند سرب، دافع سنگهاي صفراوي، تسکین دهنده سرفه هاي شدید و خشک، رفع آفتاب زدگی و جلوگیري از تصلب شرائین، قابل ذکر هستند.
از فرآوردههاي زیتون همچنین در صنایع صابون سازي، براي تعلیف دام، تهیه انواع کود و نیز تولید فرآوردههایی نظیر فورفورال، انواع الکل، مواد ازته و نیز براي کشت و تکثیر انواع مخمرها استفاده میشود. چوب تنه و شاخه هاي قطور نیز به دلیل نقشهاي زیبا و استحکام زیاد در صنایع چوب مورد استفاده قرار میگیرد.
.
 

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *