کسب در امد با موضوع پرورش زنبور عسل

مقدمه:

عسل حاوي بيش از هفتاد ماده مفيد براي بدن انسان است. اساسا عسل از گلوكز، فروكتوز و منو ساكاريد ها ساخته شده است. همچنين عسل داراي آنزيم هاي مفيدي از جمله آميلاز، سوكراز،كاتالاز، پراكسيداز و ليپاز بوده و در رده بندي غذاهاي سرشار از آنزيمها مقام نخست را به خود
اختصاص داده است. ضمن اينكه مواد معدني مختلفي مانند كلسيم، سديم، پتاسيم، منيزيم، آهن،كلر، فسفر، گوگرد و يد نيز در عسل يافت ميشوند. عسل به عنوان يك ماده كامل غذايي همچنين داراي انواع ويتامين ها (K,E,C,B6,B5,B3,B2,B1 ،(اسيدهاي آلي ( اسيد ماليك، وينيك،سيتريك، لاكتيك و اگزاليك ) و پروتئينها بوده و ميتواند 315 تا 335 كيلوكالري انرژي ( به ازاي هر يكصد گرم ) توليد نمايد.
از ديگر سو عسل داراي خواص درماني، ضد عفوني كنندگي و حفاظت از مواد آلي در مقابل جزيه و فساد ميباشد. ابن سينا دانشمند بزرگ ايران در كتاب قانون ، در مورد معجون فلاسفه (تهيه شده با عسل ) مينويسد
ت:« … در هنگام زياد شدن بلغم، اندرون را تقويت، نيرو را زياد، اشتها
را باز ميكند، عسل ، خوراكي است كه جواني را جاويدان ميسازد، حافظه را نيرو ميبخشد و گذشته را در خاطره زنده ميكند، انديشه را پاك و زبان را ميگشايد.»
كليه موارد مطروحه ، اهميت استفاده از عسل به عنوان يك ماده غذايي مقوي و همچنين دارويي طبيعي را خاطرنشان ميسازند. از ديگر سو با عنايت به رشد جمعيت و تنوع محصولات توليدي و بالا رفتن سطح رقابت در زمينه عرضه انواع محصولات غذايي ، بهبود مستمر كيفيت محصولات و ايجاد تنوع در عرضه مناسب تر، از مواردي هستند كه بايستي هر چه بيشتر مد نظر قرار گيرند. رعايت اين موارد ميتواند منجر به دسترسي آسان و ارزان مصرف كنندگان به مواد غذايي شود.
طي فرايند پرورش و نگهداري زنبور عسل، همچنين اقدام به ازدياد كندوها ميشود كه اين عمل به منظور ترميم تلفات و فروش انجام ميپذيرد. در مناطق گرمسير حتي ميتوان از هر كندو يك بچه كندو گرفت.
با اجراي اين طرح ، علاوه بر كسب سود مناسباقتصادي ميتوان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد

1 -سرمايه گذاري ثابت طرح

1-1 -زمين محل اجراي طرح:*

كندو ها معمولا در زمينهاي زراعي و باغات مستقر شده و كمك شايان توجهي به گرده افشاني گياهان كرده و منجر به افزايش محصول مي گردند لذا هزينه اي براي زمين طرح در نظر گرفته نمي شود.

36000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *