احداث کارگاه بلوک زنی در سال 1402

طرح توجیهی کارگاه بلوک زنی 1402 در سایت طرح توجیهی ایران برای کسب و کاری متوسط با اشتغال زایی 10 الی 15 نفر تدوین شده است و همینک میتوانید آن را دانلود کنید . برای سفارش طرح های کسب کار در این مورد یا موضوعات دیگر با شماره 09356718135 تماس بگیرید. به دلیل شرایط موجود در کشور بهترین راه برای پیشرفت و درآمدزایی، کارآفرینی است و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.  برخی از این کسب و کارها برای شروع، به سرمایه‌ای با نرخ بالا و یا تجربه و دانش چندین ساله نیاز دارند. پیشنهاد ما برای یک شروع موفق، راه اندازی کارگاه بلوک زنی خواهد بود زیرا صنعت تولید بلوک‌های ساختمانی جزو صنعت‌های مهم و پر تقاضا، در شهرها و روستاهای در حال توسعه است. کارگاه بلوک زنی جزو مشاغلی است که می‌تواند بازگشت سرمایه قابل توجهی را برای کارفرما داشته باشد. 

مهم ترین بخش ایجاد این کارگاه، تهیه دستگاه های بلوک زنی با کیفیت و مقرون به صرفه است. پارسیان ماشین سازان تبریز، بزرگترین تولید کننده دستگاه‌های قطعات بتنی و سیمانی است که با مشاوره های درست به شما کمک خواهد کرد تا کسب و کار موفق خود را استارت بزنید. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.


طرح توجیهی کارگاه بلوک زنی

طرح توجیهی بلوک زنی

طرح توجیهی کارگاه بلوک زنی

در شهرهای در حال توسعه، استفاده از بتن در ساخت و سازهای ساختمانی پدیده جا افتاده و شناخته شده‌ای است. در کنار نیاز روزافزون به محصولات بتنی، ماشین آلات تولید نیز پیشرفته‌تر و بروزتر شده‌اند. این ماشین آلات عمدتا به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته می‌شوند و توانایی تولید انواع بلوک بتنی و سیمانی را دارند و حتی برخی از آنها چند کاره بوده و در کنار بلوک، امکان تولید سنگفرش، جدول و فلاورباکس را نیز فراهم می‌کنند. 

بلوک زن اتوماتیک

بلوک زن‌ اتوماتیک، شامل یک خط تولید کامل هستند که بیشتر مراحل ساخت قطعات بتنی، توسط تجهیزات و ماشین‌آلات صورت می‌گیرد. در این نوع از دستگاه، درصد خطا کم بوده زیرا نیروی انسانی کمتری در روند تولید دخالت دارند. در کنار این نوع دستگاه، شما نیاز به تجهیزات دیگر، مانند سیستم توزین، میکسر، اتاق بخار و لیفتراک خواهید داشت.

سایر انواع بلوک زن ها

نوع دیگر بلوک زن‌ها، دستگاه‌های متحرک بوده که توسط یک اپراتور هدایت می‌شوند. این نوع از بلوک زن‌ها از لحاظ قیمت، به صرفه‌تر از نوع ثابت آن هستند زیرا به جای برخی از تجهیزات از نیروی انسانی، استفاده می‌شود. 

اگر انتخاب شما یک خط تولید کامل باشد که در آن دستگاه ثابت است، زمین با ابعاد کمتری مورد نیاز خواهد بود؛ اما زمین مورد نیاز برای دستگاه متحرک باید مساحت بیشتری داشته باشد زیرا این نوع دستگاه به صورت تخم‌گذار عمل می‌کند و محصولات را پس از تولید، روی زمین مسطح به جا می‌گذارد. 

سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع پروژه بلوک زنی

حداقل سرمایه، برای راه‌اندازی یک کارگاه تولید قطعات بتنی، در حالت کلی چیزی نزدیک به 800 میلیون تومان، است. این مقدار برای احداث یک کارگاه، با حداقل‌ترین تجهیزات و امکانات بوده که با مرور زمان قابلیت توسعه، برای ایجاد یک کارگاه بزرگ تولید قطعات بتنی را خواهد داشت. بازگشت سرمایه برای واحدهای تولیدی قطعات بتنی با ماشین آلات پارسیان، حدودا 7 ماه برآورد شده است.

 پتانسیل بازار برای تولید بلوک بتنی

بلوک‌های بتنی نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای دیگر نیز، برای ساخت و ساز ساختمان و کارخانجات به کار می‌رود. برخی از کارگاه‌های بلوک زن فقط بلوک تولید می‌کنند اما با داشتن یک دستگاه چند کاره بلوک زنی در کنار بلوک، می‌توان دیگر محصولات بتنی مانند: جدول، سنگفرش و فلاور باکس نیز تولید کرد. تولید این نوع محصولات بتنی در کنار بلوک، سبب می‌شود تا علاوه بر انبوه‌سازانی که در حوزه ساختمان فعالیت دارند، شهرداری‌ها نیز برای ساخت، توسعه، زیباسازی خیابان‌ها و تزئینات پارک‌های بزرگ شهری، خواستار محصولات بتنی باشند. 

بلوک‌های پیش ساخته یا دیگر محصولات بتنی، سنگین هستند و به دلیل بالا بودن هزینه حمل و نقل این نوع کالا، صادرات آن از شهری به شهر دیگر کمی دشوار است.  به همین سبب، نیاز است هر شهری برای خود یک کارگاه بلوک زنی داشته باشد. اگر در شهر و استان شما، یک واحد تولید بلوک وجود ندارد، بهترین فرصت برای شماست تا با پرداخت هزینه‌ای معقول تجارت خودتان را شروع کنید. 

تجهیزات راه اندازی کارگاه بلوک زنی 

تجهیزات مورد نیاز پیشنهادی، برای شروع این نوع پروژه :

سیستم تولید متحرک

  • دستگاه تولید
  • میکسر بتن
  • باند بتن (600m-1000m)
  • سیلوی سیمان (انبار سیمان)
  • آب و برق

سیستم تولید دستگاه نیمه اتوماتیک

  • خط تولید بتن
  • خط تولید محصول
  • خط دسته‌بندی محصول
  • فضای سرپوشیده (400m-1200m)
  • آب و برق
  • لیفتراک
  • سیلوی سیمان
  • پالت چوبی استاندارد
  • سیستم کیورینگ

زمین مورد نیاز باید مسلح مسطح باشد تا بتواند وزن دستگاه را تحمل کند. مواد اولیه، بعد از وزن شدن در سیستم توزین، توسط نوار نقاله به سمت میکسر منتقل می‌شوند تا با هم ترکیب شوند. ملات بتنی بعد از آماده شدن، به داخل پاکت دستگاه ریخته می‌شود. در برخی از دستگاه‌ها سیستم خودپرکنی وجود دارد و قالب‌ها توسط این سیستم تغذیه می‌شوند و درصورت نبود آن، این کار توسط نیروی کار انجام می‌گیرد. . این لودرها قالب را از ملات تغذیه می‌کنند و همزمان با این عمل، ویبراسیون نیز در دستگاه، اعمال می‌شود تا بلوک‌ها متراکم‌تر شوند. این بلوک‌ها در دستگاه‌های اتوماتیک، بر روی یک پالت چوبی قرار می‌گیرند و با کانوایر زنجیری، به سمت آسانسور بالابر انتقال داده می‌شوند؛ ولی در دستگاه‌های متحرک محصولات روی زمین جا می‌مانند و این دستگاه است که با کمک فرمان هیدرولیکی روبه جلو حرکت می‌کند. محصولات تولید شده، توسط اتاق بخار یا به صورت طبیعی خشک می‌شود و بعد از بسته بندی، راهی بازار می‌شود.

نیروی انسانی و دانش مورد نیاز

طرح توجیهی کارگاه بلوک زنی

هر تجارتی وابسته به نیروی کار بوده و در کارگاه بلوک زنی نیز، به چندین نیروی کار برای تولید محصولات بتنی، مورد نیاز خواهد بود. وابسته به شرایط کاری، نبود برخی از تجهیزات و نوع دستگاه، تعداد نیروی کار، در هر کارگاه متفاوت خواهد بود. هر کارگاه تولید بلوک، بسته به سیاست کاری که دارند، می‌توانند در روز، به صورت یک شیفت یا دو شیفت کاری، کار تولید را انجام دهند. باید در نظر داشت، برخی از دستگاه‌های بلوک زنی دارای پاکت و لودر نیستند و عمل پر کردن قالب نیز توسط نیروی کار انجام می‌گیرد که خود دلیلی بر زیاد شدن نیروی کار در یک واحد است.

اپراتور هر بخش، که وظیفه نظارت بر آن بخش را دارد، می‌تواند از طریق شرکتی که دستگاه از آن خریداری شده است، نحوه کار را آموزش ببیند و آن را به افراد زیر دست خود، انتقال دهد.  نیروی کاری که استخدام می‌شود، باید دانش کافی برای رعایت نکات ایمنی در هنگام کار با دستگاه را داشته باشد تا کمترین خطا در هنگام تولید بلوک، صورت بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله، پتانسیل بازار، تجهیزات مورد نیاز، نیروی کار و دانش اولیه مورد نیاز و همچنین مراحل تولید را  بررسی کردیم تا بتوانید یک دید کلی در مورد این کسب و کار به شما بدهیم. راه‌اندازی کارگاه بلوک زنی می‌تواند یک تجارت پر سود برای کارآفرینان بالقوه باشد. این تجارت، علاوه  بر بازگشت سرمایه اولیه در کمترین زمان، سوددهی بالایی نیز به دنبال خواهد داشت. تنها کاری که باید انجام دهید تهیه یک دستگاه بلوک زن از یک مجموعه کاملا فنی با سابقه کاری درخشان خواهد بود .